Veelgestelde vragen
Krijg hier antwoord op alle vragen omtrent inschrijven, voorwaarden,
huren in Rijnfort en veel meer.
Krijg hier antwoord op alle vragen omtrent inschrijven, voorwaarden,
huren in Rijnfort en veel meer.
Ik wil een appartement huren, wat moet ik doen?
Welke vaste kosten betaal ik naast de huurprijs?
Je betaalt naast de op deze site vermelde huurprijs maandelijks een voorschot op de servicekosten, deze bedragen circa € 70,- per maand. Denk hierbij aan kosten van elektriciteit ten behoeve van de algemene ruimtes, onderhoud van algemene installaties, liften, binnentuin, schoonmaakkosten, water, telefoonkosten lift, glasverzekering en een aantal gemeentelijke heffingen.
Houd verder ook rekening met de kosten voor privégebruik van water, elektra, verwarming, inboedelverzekering en (gemeentelijke)belastingen.
Kan ik huurtoeslag ontvangen?
Nee, je krijgt geen huurtoeslag voor een huurwoning in de vrije sector. Voor huurtoeslag mag de kale huurprijs (exclusief servicekosten & kosten voor warmte, water en elektriciteit) niet meer dan €763,47 (2022) per maand bedragen.
Wanneer kan ik een woning bezichtigen?
Je bent vast nieuwsgierig hoe de woningen er uit komen te zien! Wegens veiligheidsrichtlijnen op de bouw is het niet mogelijk om de woningen zomaar te bezichtigen. Om toch een goed beeld te geven van het uiteindelijke resultaat, plaatsen wij op deze website impressie beelden en/of video’s zodra deze beschikbaar zijn.
Wanneer zijn de huurappartementen klaar en zou ik kunnen verhuizen?
Volgens de huidige planning krijgen de huurders in oktober 2022 de sleutels van hun woning. Let op! Dit is een prognose.
Aan welke criteria moet ik voldoen?
Om in aanmerking te komen voor een woning is het van belang dat je kunt voldoen aan de inkomensrichtlijnen. Als huurder moet je zelf aan deze richtlijnen voldoen, garantstelling van derden is niet mogelijk. Daarnaast is het belangrijk dat je geen negatieve BKR registratie hebt.
Zodra de verhuur start, kun je het online inschrijfproces starten. Hier wordt gevraagd om gegevens over je inkomen in te vullen. Aan de hand van de documenten die worden opgevraagd, wordt vervolgens gecontroleerd of je aan de inkomenseis voldoet.
Hoe bereken ik mijn bruto jaarinkomen?
Ga uit van jouw maandinkomen en vermenigvuldig dit met 12 (x12) en tel daarbij de eventuele vaste toeslagen zoals vakantiegeld, vaste bonussen of een vaste dertiende maand bij op.
Hoeveel inkomen moet ik minimaal hebben om te huren?
Ga uit van de volgende inkomensrichtlijnen:
Minimaal bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld, vaste bonussen en eventuele vaste eindejaarsuitkeringen) van 3,5 x maandhuurprijs.
Wanneer er niet volledig voldaan wordt aan de inkomenseisen, kan er een verhoogde waarborgsom worden gevraagd.
Kan ik als ondernemer een woning in Rijnfort huren?
Ja hoor! Als ondernemer kun je een woning huren als je minimaal 1 jaar een eigen onderneming hebt en aan de inkomensrichtlijnen voldoet. Er wordt gevraagd om de jaarrekening van een afgesloten boekjaar, opgemaakt door een accountant of administratiekantoor. Het resultaat (netto winst voor belasting) wordt gehanteerd als het jaarinkomen. Het gemiddelde van de netto winst uit de bedrijfsvoering over meerdere jaren wordt als bruto inkomen gehanteerd.
Het is goed om te weten dat aan ondernemers een waarborgsom van 3 maanden de huur (incl. voorschot servicekosten) wordt gevraagd bij het sluiten van de huurovereenkomst. De waarborgsom moet voor de sleuteloverdracht in bezit zijn van de verhuurder.
De woning is alleen te gebruiken voor eigen woonruimte (niet voor zakelijke doeleinden of personeelshuisvesting).
Ik ben oproep-, uitzend- of flexwerker. Telt dit inkomen mee bij de inkomensberekening?
Nee. Als oproepkracht, uitzend- of flexwerker heb je minder zekerheid over je inkomen, je brutoloon kan iedere maand wisselen. Alleen gegarandeerde/vaste inkomsten tellen mee bij het berekenen van de bruto-inkomsten.
Telt een uitkering mee als inkomen en (hoe) wordt deze meegenomen in de berekening?
Je kunt een uitkering, wanneer dit een gegarandeerd/vast 2e inkomen is optellen bij het gezamenlijke bruto-inkomen.
Wordt overwerk of onregelmatigheidstoeslag meegenomen bij de inkomensberekening?
Dit wordt per individueel geval bekeken. Er dient sprake te zijn van een structureel karakter van overwerk of onregelmatigheidstoeslag en deze bedragen dienen als zodanig vermeld te zijn op de werkgeversverklaring.
Telt de studiefinanciering mee als inkomen?
Nee, studiefinanciering van DUO is een lening en telt daarom niet mee als inkomen.
Kan ik voor mijn studerende kind een appartement huren?
Nee, dit zijn geen studentenwoningen. Garantstelling is voor deze woning niet mogelijk.
Mogen ouders of derden garant staan als er niet kan worden voldaan aan de inkomensrichtlijnen?
Wegens de extra risico’s die een garantstelling met zich meebrengt, is het helaas niet mogelijk om ouders of derden garant te laten staan. Het is van belang dat de huurders zelfstandig de huur kunnen betalen en aan de inkomensrichtlijnen voldoen.
Mag ik mijn eigen vermogen meerekenen?
Wanneer je eigen vermogen hebt en dit van belang is om mee te tellen, dan rekenen wij 5% van het vermogen mee als inkomen bovenop het overige jaarinkomen. Dit geldt voor de kandidaten die jonger zijn dan 55 jaar. Voor 55+’ers wordt 7,5% gehanteerd. Naast het eigen vermogen moet er ook een vast inkomen zijn.
Moet ik inschrijf- of bemiddelingskosten betalen?
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voorafgaand aan de sleuteloverhandiging dient de eerste maand huur en de eventuele waarborg handmatig door de huurder te zijn overgemaakt via internetbankieren. Van de beheerder van de woning ontvang je bericht over de wijze (en moment) waarop de betaling dient plaats te vinden.
Inschrijven is digitaal, waarom?
Wij streven er naar het verhuurproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Door het digitaal verwerken van jouw gegevens kunnen wij je sneller en efficiënter van dienst zijn. Zelf kun je alles vanuit huis organiseren. Vanzelfsprekend staan we je ook graag persoonlijk te woord en helpen wij je, zowel digitaal als telefonisch.
Waar kan ik het inschrijfformulier vinden? En waar kan ik mijn documenten uploaden?
Bovenaan op de website vind je een button met ‘direct inschrijven’. Je kunt vervolgens een account aanmaken voor je ‘persoonlijke omgeving’; een online dossier waarin je veilig jouw gegevens en documenten kunt aanleveren.
Welke documenten moet ik uploaden?
Tijdens het inschrijfproces worden er documenten opgevraagd. Dit zijn voornamelijk documenten gerelateerd aan je identiteit en je inkomen. Welke documenten dit precies zijn, hangt dus af van jouw persoonlijke situatie. Tijdens het inschrijfproces krijg je hier meer uitleg over en zie je in jouw persoonlijk dossier welke documenten er worden gevraagd.
Hoe worden de woningen toegewezen?
In de projectenwebsite wordt een toewijzingsmodule gebruikt welke toeziet op het naleven van de juiste toewijzingscriteria per woning. De toewijzingsmodule selecteert random kandidaten die voldoen aan de inkomenscriteria. Indien meerdere huurders gelijke voorkeur voor een woning hebben gegeven én voldoen aan de inkomenstoets, wordt er door de toewijzingsmodule random geloot welke kandidaat de woning krijgt toegewezen. Dit betreft een willekeurige loting verricht door de toewijzingsmodule.
Kan ik een optie nemen op een woning?
Nee, je kunt geen optie nemen. Je krijgt van ons een optie op een woning aangeboden. Dit gebeurt via e-mail nadat je jouw inschrijving hebt voltooid inclusief de aanlevering van alle benodigde documenten. Wij gaan vervolgens jouw gegevens beoordelen. Zijn deze akkoord, dan hopen we dat we je een huurovereenkomst voor een woning van één van jouw voorkeuren te kunnen aanbieden.
Hoelang duurt het om te horen of ik een woning toegewezen krijg?
Na de eerste inschrijfperiode hoor je of we een woning aan je kunnen toewijzen. Indien je de inschrijving na de inschrijvingsperiode voltooid, proberen wij om binnen vijf werkdagen na de voltooiing te laten weten of we een woning (voorlopig) aan jou kunnen toewijzen.
Ik wil toch niet gaan huren, wat nu?
Indien je een woning hebt toegewezen gekregen, maar nog geen huurovereenkomst hebt getekend dan kun je de toegewezen woning alsnog afwijzen. Heb je echter de huurovereenkomst getekend dan kun je niet meer kosteloos de woning annuleren en verzoeken wij contact op te nemen met de verhuurmakelaar.
Hoe zorg ik er voor dat mijn ID voldoet aan de AVG richtlijnen?
Ter voorkoming van identiteitsfraude, nemen wij geen kopieën van identiteitsbewijzen in behandeling waarop het BSN en de pasfoto nog zichtbaar zijn. Zorg er dus voor dat je BSN en pasfoto niet zichtbaar zijn op de documenten die je uploadt. Je kunt het BSN en je pasfoto afdekken voordat je de kopie maakt, of je kunt de KopieID app van de Rijksoverheid gebruiken. Daarnaast is het belangrijk dat je de gevraagde documenten alleen aanlevert via je dossier.
Wie mag een appartement huren en bewonen?
Je kan een appartement huren als je er zelf in gaat wonen én je na de verhuizing inschrijft op het gehuurde adres in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Een andere belangrijke voorwaarde is dat je over voldoende inkomen beschikt om de huur te kunnen betalen, nu en in de toekomst. Hiervoor gelden inkomensrichtlijnen. Daarnaast is het noodzakelijk dat je geen negatieve BKR-registratie hebt. Onderdeel van de verhuur procedure die wij uitvoeren is een Credit Check, eventueel aangevuld met PEP- en/of Sanctietoets.
De huurder(s) met zijn of haar gezin mogen in de woning wonen. Alle gezinsleden worden ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente waarin de huurwoning is gelegen. Woningdelen is niet toegestaan.
Wat is de minimale huurtermijn?
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 mei aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juli. Voor het vinden van een geschikte nieuwe kandidaat stellen we echter op prijs als huurders minimaal 2 maanden de beheerder informeren over de beëindiging.
Welke vaste kosten betaal ik naast de huurprijs?
Je betaalt naast je huur maandelijks een voorschot op de servicekosten. Denk hierbij aan kosten van elektriciteit ten behoeve van de algemene ruimtes, onderhoud van algemene installaties, liften, binnentuin, schoonmaakkosten, water, telefoonkosten lift, glasverzekering en een aantal gemeentelijke heffingen.
Houd verder ook rekening met de kosten voor privégebruik van water, elektra, verwarming, inboedelverzekering en (gemeentelijke)belastingen.
Is er sprake van een waarborgsom?
Ja, standaard hanteren we één maandhuur (incl. voorschot servicekosten). In geval van huisdieren, zelfstandig ondernemerschap of een tijdelijk arbeidscontract zal drie keer de maandhuur worden verlangd.
De gevraagde waarborgsom kan afwijken naar aanleiding van de aangeleverde documenten. De waarborgsom krijg je terug wanneer conform afspraak en zonder huurachterstand de woning wordt opgeleverd bij einde van de huurperiode. Ook kan er tussentijds een verzoek worden ingediend voor het (gedeeltelijk) terugbetalen van de waarborgsom naar aanleiding van veranderingen in jouw persoonlijke situatie. Neem voor meer informatie contact op met de vastgoedmanager/beheerder.
Wat voor vloer mag ik leggen?
De dekvloer in de appartementen wordt uitgevoerd in een zwevende dekvloer, dik 100 mm en wordt van de constructiewanden gescheiden middels schuimband. De dekvloer in de appartementen is aan de onderzijde voorzien van isolatiemateriaal ter beperking van contactgeluid. Bij toepassing van een vloerafwerking dien je rekening te houden dat de vloerafwerking voldoet aan de wettelijke eisen tbv geluidsreductie (10db Llin) en dient de afwerking los gelegd te worden van de wanden. Het is verboden vloerafwerkingen aan te brengen die verlijmd of met specie dienen worden vastgemaakt aan de ruwe vloer van het appartement. Bij beëindiging van de huurovereenkomst dient de vloer zonder vloerbedekking en zonder beschadigingen opgeleverd te worden
Huren is slim en luxe! Waarom?
Je weet als huurder waar je aan toe bent. Geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s, geen waardevermindering. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar. Ook reparaties worden voor je geregeld, je hoeft er soms alleen voor thuis te zijn.
Hoe zijn de wanden, vloeren en plafonds afgewerkt?
Hoe ziet de keuken er uit?
Ieder appartement wordt opgeleverd met een luxe, mat witte keuken met Topline multiplex aanrechtblad. De keuken is voorzien van hoogwaardig inbouwapparatuur (merk Siemens of gelijkwaardig) waaronder een koelkast met vriesvak (inhoud 141/17l), combimagnetron, inductiekookplaat met 4 kookzones, recirculatie afzuigkap en vaatwasser. Op de plattegronden zie je de indeling van de keuken per type. Indelingen van de keukens zijn indicatief weergegeven op de plattegrond. Positie/maat op tekening is indicatief.
Hoe is de badkamer afgewerkt?
Zit er een separate berging bij mijn appartement?
Ja, ieder appartement beschikt over een eigen berging in het souterrain/kelder van het complex.
Zit er een parkeerplaats bij mijn appartement?
Ieder appartement heeft het gebruiksrecht op één parkeerplaats op het niet afgesloten binnenterrein.
Hoe wordt de woning verwarmd?
Is er een afzuigsysteem aanwezig in de woning?
Hoe energiezuinig zijn de woningen?
De appartementen in nieuwbouwproject Rijnfort zijn uitstekend geïsoleerd conform het Bouwbesluit eisen december 2018. Op het dak van het complex liggen zonnepanelen. Stroom die met de panelen wordt opgewekt, wordt direct gebruikt voor het elektraverbruik van de algemene ruimten.
Waar kan ik mijn fiets stallen?
Je kan je fiets in je eigen separate berging stallen.
Waar kan ik mijn auto of motor parkeren?
Aan de achterzijde van het complex is een parkeerterrein waar ieder appartement het gebruik van één parkeerplaats heeft.
Is er een videofooninstallatie?
Ja, de appartementen beschikken over een videofooninstallatie. Dit betekent dat je vanuit uw appartement kunt zien wie er aanbelt bij de hoofdentree en middels een druk op je eigen videofooninstallatie de hoofdentreedeur kunt openen.
Is er een lift aanwezig?
Ja, in het gebouw is een lift aanwezig. De lift biedt toegang tot alle verdiepingen van het gebouw.
Hoe ziet de balkon-/terrasafscheiding eruit?
Hoe is het geregeld met afvalverwerking?
In het openbaar gebied komen enkele ondergrondse afvalcontainers. Zodra je jezelf als bewoner registreert bij de gemeente Nieuwegein kun je ook een stadspas (milieupas) aanvragen. Met deze pas is het mogelijk om de ondergrondse container openen en het huisvuil deponeren.
Is er zonwering?
Ja, bij appartementen die beschikken over ramen aan de Zuid en Westgevel van het gebouw worden screens toegepast bij deze ramen ten behoeve van de zonwering.
Is er een buitenkraan aanwezig?
Ja, de appartementen op de begane grond met een dakterras beschikken over een buitenkraan. De overige appartementen beschikken niet over een buitenkraan.